Weetjes

Speeltoestellen

Wie durft er op deze draaimolen, hou je stevig vast en laat de wind door je haren wapperen.  KMC_7690
KMC_7672 Voor de kleintjes onder ons beschikt de speeltuin over een aantal veilige wipkippen.
De grote zandbak met 2 speelhuisjes en een waterpartij is misschien wel het meest populair van alles, zeker wanneer het water rijkelijk vloeit op de warme zomerdagen. KMC_7679
KMC_7700 Op onze 4 wipwappen (klein en groot) leren de kinderen om samen te werken.Samen moeten ze proberen om in een goed ritme te komen. Wanneer de een omhoog gaat, gaat de ander weer naar beneden.Een ideaal speeltoestel dus voor de ontwikkeling van het kind.
KMC_7709  KMC_7705
Tijger net als echte tijgers met je vriendjes door onze speelbuis.  KMC_7720
 KMC_7755 De vogelnestschommel is de favoriete schommel van de kinderen waarin je met meerdere tegelijk kunt schommelen, een echte hangplek.
Met onze 4 schommels kun je zwieren en zwaaien, zo hoog mogelijk tot de lucht.  KMC_7702
 KMC_7768 De 5 meter hoge klimtoren met speeltoestel en glijbuis een ware attractie voor de echte durfal.
Boter, kaas en eierenspel in levensgroot formaat, als je je best doet zul je zien dat je iedereen verslaat. KMC_7715
KMC_7838 Daag je vriendjes of ouders eens uit voor een spelletje tafeltennis en laat zien hoe goed je bent
Ons unieke opblaasbaar luchtkussen van 9 x 9 meter staat garant voor perfect springplezier. Kijk samen met je vriendjes wie er ’t hoogst kan springen.  KMC_7848
 KMC_7847 Voor de waaghalzen en durfals: wie kan de overkant bereiken zonder dat de voeten de grond raken…suis mee op onze kabelbaan.
Laat je mooiste kunstjes zien op één van onze 3 trampolines, maar land weer goed op de trampoline. Hoe hoog kan jij springen ??  KMC_7852
 KMC_7864 Voor wedstrijd of plezier, een potje jeu de boules zorgt altijd voor vertier.
Wie kent m niet: de loopton, al eeuwen oud…loop zo hard als je kan, misschien haal je goud.  KMC_7813
 KMC_7730 Suis naar beneden op één van onze mooie glijbanen, met je haren in de wind plezier voor elke kind.

IJsbaan ‘t IJspegeltje

Uniek in Rotterdam, schaats of leer schaatsen op deze mooie Kunstijsbaan van 400m2 die het gehele jaar door open is, zelfs in de zomer. KMC_7817
IMG_4556 IMG_4564
IMG_4581 IMG_4594
IMG_4618 IMG_4550

Midgetgolf

Wie slaat er een hole-in-one op de één van de mooiste Midgetgolfbanen met 18 holes van Rotterdam gelegen in een landelijke omgeving?? KMC_7876
Opening Golfbaan 24-4-05 032 Opening Golfbaan 24-4-05 036
Opening Golfbaan 24-4-05 048 Opening Golfbaan 24-4-05 052
Opening Golfbaan 24-4-05 058 Opening Golfbaan 24-4-05 055
Opening Golfbaan 24-4-05 060

Foto’s uit de oude doos

Hoge Hoed

Panorama’s

Bekijk panorama 1 Bekijk panorama 2

Puzzeltocht door Pernis

Speeltuin Pernis heeft iets nieuws voor de bezoekers van deze gezellige speeltuin.   Sinds kort heeft Speeltuin Pernis een Puzzeltocht door Pernis voor u uitgezet.   In deze puzzeltocht die ongeveer 75 minuten duurt ziet u alle plekjes van Pernis.   U start vanaf Speeltuin Pernis aan de Pastoriestraat en u loopt via de waterkant en de Ring weer richting de Pastoriestraat waar bij de speeltuin (per ingevuld puzzeltocht boekje) een vers bakje koffie op u wacht, waar u vervolgens uw antwoorden kunt controleren. !!   Uiteraard gaan wij hier niet veel verklappen van deze tocht, want zeg nu zelf, dan hoeft u hem niet meer te lopen.   Deze puzzeltocht is erg leuk, zowel voor de mensen die in Pernis wonen, als de mensen die van buiten Pernis komen.   Zo leert u dit gezellige dorp eens van een andere kant kennen.   Een gezellige tocht voor de hele familie !!   De puzzeltocht is verkrijgbaar bij Speeltuin Pernis voor € 1,00 p.p.   Loopt u ook gezellig mee !?

Recycling door Speeltuinvereniging Pernis

Beste mensen,   Onze speeltuin in Pernis vergt veel onderhoud, dus ook veel kosten. In deze tijd van bezuinigingen, minderen van subsidies etc. zoeken wij naar andere middelen om inkomsten te genereren om het niveuau van de speeltuin en accommodatie op peil te houden.   Met gebruikte artikelen die meestal worden weggegooid, zoals kleding, kleine elektrische apparaten, lege plastic flessen en gebruikt frituurvet enz. is ook weer wat geld te verdienen! Lever deze spullen nu in bij de speeltuin en steun onze kinderen, het milieu en de rest van onze samenleving door gezamenlijk spullen in te zamelen welke dan gerecycled kunnen worden.   Voor verdere vragen, inlichtingen en bestellingen graag bellen met: Marian Bussem – 06-20087602

Ontstaan van de Speeltuin Vereniging Pernis

Op 15 januari 1953 is de speeltuin opgericht, dit was op de Pastoriedijk achter waar nu de Oudheidskamer is. Als kind speelde ik daar vaak met mij zus Rieky. De toezichthouder destijds was dhr. Ketting. Toen was het al een leuke speeltuin met toestellen die nu niet meer mogen i.v.m. de veiligheid maar ieder die daar kwam spelen zijn er ook groot op geworden.   In 1970 moest deze speeltuin weg en werden er nieuwe terreinen toegewezen: aan de Pastoriedijk èn de Pastoriestraat, dus er waren 2 speeltuinen. Op de Pastoriedijk was dhr. v/d Kemp toezichthouder en op de Pastoriestraat dhr. Verhey. Na enkele jaren werden 2 speeltuinen teveel geregel voor het bestuur en er werd door mevr. Stecher gevraagd of zij dit terrein konden krijgen voor de paarden; nu nog steeds de Pernisse Ruitervereniging.   In 1972 is de Pastoriestraat klaar met het verplaatsen van de oude toestellen van de Pastoriedijk naar de Pastoriestraat en de vernieuwde speeltuin heette vanaf toen: Speeltuin Vereniging Pernis en is tot nu toe zo gebleven. Met de naam van het gebouw is dat een ander verhaal; deze werd in september van datzelfde jaar geopend. Joop Haak en het bestuur van die tijd hadden nogal eens wat moeilijkheden met alles wat er bij kwam kijken met het bouwen van het nieuwe clubgebouw, toen alles in orde was heeft hij het gebouw “t Zweetdruppeltje” genoemd. Niet omdat het er zo warm was maar door de vele zorgen en geregel wat er gedaan moest worden. In maart 1973 is er een nieuw bestuur gekomen en de meeste zijn er nog steeds na 40 jaar.   Het gebouw dat in september 1972 was neergezet werd al snel te klein, in 1983 werd er een stukje aangebouwd maar dit was ook al snel te klein. In 1999 is de laatste 12 meter eraan gezet en is tot op heden nog groot genoeg. Als je nu ziet wat een mooi gebouw we hebben en te bedenken dat dit allemaal door vrijwilligers is gebouwd en wekelijks wordt onderhouden.   De speeltuin zelf is één van de mooiste en leukste van het Rijnmondgebied, hier zijn wij heel trots op! In 2005 hebben wij zelf de midgetgolfbaan aangelegd; in 2007 is de gehele speeltuin gerenoveerd, we hebben zelf alles leeggehaald en hierdoor konden we de speeltuin zo mooi maken zoals hij nu is.   Het jaar 2012 wordt de grootste trots van het bestuur en medewerkers. Met heel hard werken aan sponsoren en met een hoop zelf verrichte arbeid, wat onbetaalbaar is, wordt op zaterdag 15 december 2012 de Kunstijsbaan geopend. Dit is voor de Pernisse kids toch wel de kersen op de taart met zo’n mooie speeltuin waar genoeg te doen is in de buitenlucht: midgetgolfbaan, luchtkussen van 9 x 9 mtr, 2 trampolines, voetbalveld, leuke speeltoestellen èn nu zelfs een ijsbaan voor winter èn zomer.   In het gebouw kun je op maandagavond linedancen; op woensdagavond sjoelen en de crea club voor volwassenen en voor de kinderen is er iedere woensdagmiddag zelfs in de winter. Voor meer info kunt u altijd langskomen of even bellen, zie ook onze website: www.speeltuinverenigingpernis.nl   Tot op de speeltuin, Marian Bussem