Sjoelclub de Zoevende Schijf

SJOELCLUB 2016Kampioenen bij de Zoevende Schijf

Pernis – Feyenoord won zondeag de beker maar een dag of wat daarvoor werden met wat feestelijk vertoon ook in Pernis al bekers uitgereikt.

Op de slotavond van het seizoen werden bij Sjoelvereniging De Zoevende Schijf de verenigingskampioenen gehuldigd.

Wekelijks zoeven de houten schijven door de bak om in de onderlinge competitie de meeste punten te behalen. Dat gaat er bloedserieus aan toe, zo worden de sjoelbakken voor aanvang behandeld met een zachte doek en aardappelmeel om het glijvermogen te vergroten. Spelers uit de hogere klassen coachen de beginnelingen en alles gebeurt volgens officiële spelregels waarbij sportiviteit hoog in het vaandel staat.

In de klasse D werd Carola Jumelet 1e en Marja Molendijk 2e. In de klasse C eindigde Ria Govers als eerste, gevolgd door Loek Jumelet. Verenigingskampioen in de klasse B werd Peter van Hengel die Tessa ‘t Hart nog maar net voorbleef.

Na het zomerseizoen gaat de nieuwe competitie weer op woensdagavond van start in het Pernisse Zweetdruppeltje. Nieuwe leden zijn welkom, voor meer info kunt u terecht bij de Speeltuin Vereniging Pernis.

Voor foto’s van deze avond klikt u HIER

Kampioensavond de Zoevende Schijf 28 mei 2014

Pernis – Alle aandacht gaat uit naar het voetballen in Brazilië maar ook in Pernis wordt topsport bedreven. Sjoelvereniging De Zoevende Schijf heeft het seizoen afgesloten na een spannende competitie die in september vorig jaar begon. Sjoelen staat op de populariteitsladder in Nederland nog steeds hoger dan fierljeppen, kaatsen, klootschieten en b.v. ganzenborden. Het is een sport waarbij uiterste concentratie geboden is en waarbij strikte regels gelden.

Bij de Zoevende Schijf in Pernis maakt men gebruik van speciale wedstrijdbakken die voor veel geld aangeschaft zijn en die voor elke wedstrijd speciaal behandeld worden en dan ook met aardappelmeel bestrooid worden om het glijvermogen te vergroten. Ook de waterpas is een belangrijk instrument evenals speciaal geprepareerde doekjes. Wekelijks wordt er op woensdagavond in Het Zweetdruppeltje in Pernis in competitieverband gesjoeld in vier klassen.

De kampioenen van dit seizoen zijn Peter van Hengel in de klasse B met een gemiddelde van maar liefst 113,01 punten. In de klassen C, D en E zijn dat respectievelijk Ria Govers, Jan Govers en Petra van de Noord. Voorzitter en wedstrijdleider Martin Verheij eindigt steevast op de allerlaatste plaats. Kwade tongen beweren dat hij dat expres doet om de poedelprijs in de wacht te slepen. Uit de mond van de voorzitter tekende ik ook op dat er in het sjoelen nog geen dopingcontroles zijn. Het gebruik van stimulerende middelen beperkt zicht tot een aspirientje en met mate genuttigde alcoholische consumpties zodat de noodzaak daarvoor nog niet aanwezig is.

De door jong en oud bezochte, immer gezellige competitieavonden worden ook altijd opgevrolijkt door een rondje bingo om de spanning te breken. De competitie begint weer na de vakantie op woensdag 3 september, nieuwe leden zijn altijd welkom. www.speeltuinverenigingpernis.nl

Voor foto’s klik HIER

Sjoelvereniging ‘de Zoevende Schijf’

Een van de bijzondere verenigingen die Pernis rijk is, is Sjoelvereniging de Zoevende Schijf die al ruim tien jaar bestaat. Een twintigtal liefhebbers van dit oer-Hollandse spel dat iedereen kent, staat elke woensdagavond vanaf 1930 tot 2200 uur achter de sjoelbak in het Pernisse Zweetdruppeltje aan de Pastoriestraat 20.

De echte cracks spelen in de A-klasse, de rest laat de sjoelschijven zoeven in de B, C en D-klasse zodat iedereen op zijn eigen niveau speelt. Men speelt niet voor “de kat zn viool” maar in een echte competitie en aan het eind van het seizoen, eind mei begin juni worden de verenigingskampioenen gehuldigd. Het plezier staat bovenaan maar de zaken worden toch serieus aangepakt verteld voorzitter Martin Verheij. Zo zijn er gloednieuwe wedstrijdbakken aangeschaft en men gebruikt speciale doekjes en aardappelmeel om de sjoelbakken goed glad te maken. Ook een waterpas wordt standaard gebruikt om de bakken goed recht te zetten.

Iedereen kan sjoelen en dat kan bij de gezelligste vereniging van Pernis. Bovendien worden er in de pauze ook nog twee potjes bingo gedraaid. Voor het geld hoeft u het niet te laten want de contributie bedraagt slechts 5 EUR per maand. Uiteraard zijn nieuwe leden van binnen en buiten Pernis van harte welkom. Inlichtingen bij Martin Verheij 06-22143338 of loop gewoon eens binnen op woensdagavond.

Sjoelfoto